Een Beeld-verhaal: DE KUS |
Uiteenliggende werelden reiken elkaar de hand en verrijken elkaar. Luister naar de klanken van de muziek. Dring door in de sonnetten.
Streel de beelden met je ogen. Week na week neem ik je mee in dezelfde ontdekkingstocht die ik als filmmaker mocht ervaren : uit een massieve blok Carraramarmer groeit een nieuw beeld
|
In de eerste episode van het beeldverhaal spreekt Lieven Debrabandere over het eerste beeld dat hij heeft gemaakt tijdens zijn opleiding, een kopie van de Venus van Milo. Het wordt de start van zijn loopbaan als beeldhouwer en tevens de bron van zijn inspiratie. | Bekijk de episode |
Hier zien we de beeldhouwer kiezen tussen enkele marmeren blokken om het beeld te realiseren dat het onderwerp zal worden van dit beeldverhaal. | Bekijk de episode |
De beeldhouwer heeft gekozen. De steen vertoont helaas gebreken, ja zelfs barsten. Deze hindernissen schrikken hem niet af maar verrassen hem, ja ze inspireren hem zelfs. | Bekijk de episode |
Lieven Debrandere werkt niet naar een tekening of een model. Hij beitelt zijn beeld in taille directe, de meest persoonlijke en creatieve vorm. Door deze strategie groeit het concept vanuit de steen. Elke ingreep weegt op het eindresultaat | Bekijk de episode |
In het blok Carraramarmer wordt een opening geboord. Die opening zal voorgoed de vorm van het beeld bepalen en beide zijden voorgoed met elkaar confronteren. | Bekijk de episode |
Hier begint de beeldhouwer aan de vrouwelijke vorm. We worden meteen met de neus gedrukt op de sculpturale technieken om aan dit beeld vorm te geven. | Bekijk de episode |
Hoe ontwikkelt zich de mannelijke zijde van het beeld? Hoe komt er vorm in het vlakke zaagvlak van de massieve marmeren massa? De beeldhouwer ziet in die vorm al een nieuwe vorm ontstaan. | Bekijk de episode |
Nu de beeldhouwer klaar ziet in de mannelijke en de vrouwelijke zijde van zijn beeld, ontstaat er een probleem in het derde vlak. Die dode kant van het beeld stoort de beeldhouwer. Hoe zal hij dat oplossen ? | Bekijk de episode |
De oplossing voor de derde zijde wordt aangereikt door het thema zelf van het beeld: de ontmoeting van een man en een vrouw in innige omhelzing. | Bekijk de episode |
Het beeld is geboren. Nu volgt de afwerking. De beeldhouwer is zichtbaar gelukkig met het resultaat. De derde zijde voltooit meteen ook de betekenis van het beeld. | Bekijk de episode |
Het beeld is afgewerkt. De beeldhouwer en de toeschouwer kunnen het nu ten volle bewonderen. In de Sicilienne pour Nadine van componist Piet Swerts ruimt de cello de plaats voor de piano. Zo wordt De Kus tastbaar en hoorbaar gemaakte liefde. | Bekijk de episode |
|
Begin van de pagina
|